15 % nieuwkomers… boot krijgt ’terras’-functie
Een en ander blijkt uit cijfers van HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie. De groeispurt begon tijdens de coronapandemie in 2020.
Net als de afgelopen drie jaar zijn de perspectieven voor de jachtbouw- en watersportsector voor de eerste maanden van dit jaar positief. De verkoop van met name sloepen, speedboten, surfplanken en kano’s groeide flink. Een record van bijna drie miljoen mensen ging in 2022 het water op. Het percentage nieuwkomers dat voor het eerst het water op ging, groeide met 15 procent vanaf 2021. Daarnaast kwamen er zeven procent meer herintreders: mensen die vroeger aan watersport deden en nu weer actief zijn.
Try before you buy
Mensen die een nieuwe boot willen kopen, moeten soms geduld hebben. Er staan veel orders uit voor boten die nog moeten worden gebouwd. Huren is ook gewild. De vraag naar grotere en comfortabele motor- en zeiljachten neemt toe. Elektrische sloepen waarmee je ook in natuurgebieden mag varen, worden steeds vaker verhuurd. Veel mensen huren een boot om te kijken of watersport wel bij ze past: try before you buy.
Meer vaarbewijzen
Steeds meer mensen willen goed voorbereid het water op. Vaaropleidingen mogen zich dit seizoen verheugen op een groeiend aantal aanmeldingen. Watersporters halen steeds vaker hun vaarbewijs ook als is het voor hun type boot niet verplicht. Zeilcursussen en zeilkampen zitten in de lift. Het aantal uitgegeven CWO-diploma’s steeg in 2022 met vijf procent. CWO staat voor de Commissie Watersport Opleidingen en is een diplomalijn voor vaaropleidingen in Nederland.
Trend: boot als terras
HISWA-RECRON signaleert de trend dat nieuwe watersporters er vaak een andere lifestyle op na houden. “Veel nieuwe watersporters zijn recreanten. Het draait niet alleen om het varen, maar ook om de beleving erom heen. Zoals mogelijkheden om lekker te kunnen relaxen, zwemmen, genieten van de omgeving of samen te eten op de boot. De boot als terras, zeg maar,” aldus Paul de Groot, manager waterrecreatie bij HISWA-RECRON.
Voorzieningen in jachthavens worden ook steeds belangrijker. Veel jachthavens zetten in op meer beleving. Niet alleen voor de vaste ligplaatshouders en passanten, maar ook voor mensen zonder boot. “De jachthaven wordt steeds meer een bestemming voor een nautisch getinte beleving. Zie het als flaneren op de boulevard van Saint Tropez”, besluit De Groot.