Pulse, de wekelijks nieuwsbrief van IBI (International Boat Industry) signaleert de belangrijkste berichten uit de nautische industrie.
Op de IBI-website leest u de volledige artikels.
Hiervoor is een abonnement (€ 40,- per maand) vereist.
Hier de hoofdpunten van de voorbije week.
In deze editie van ‘Pulse’ richten we ons op baanbrekende innovaties die de toekomst van de maritieme sector ingrijpend kunnen veranderen. Allereerst bespreken we de wereldprimeur van de anode-vrije natrium solid-state batterij. Deze batterij is speciaal ontwikkeld voor snelle laadbeurten van elektrische voertuigen en het opslaan van energie in elektriciteitsnetwerken. De technologische vooruitgang in batterijen biedt ook veelbelovende mogelijkheden voor de maritieme industrie, van hybride aandrijvingen tot energieopslag aan boord.
Daarnaast vindt er in de Verenigde Staten veelbelovend onderzoek plaats naar de opwekking van elektriciteit uit warmte. Dit opent nieuwe deuren voor het aandrijven van schepen, variërend van de energiebehoefte van hotelsystemen aan boord tot volledige voortstuwingssystemen. De implicaties voor zowel commerciële scheepvaart als recreatievaart kunnen enorm zijn.
De zorgen over de schaarste van kobalt en lithium – belangrijke grondstoffen voor batterijen – zouden echter wel eens ongegrond kunnen zijn. In Denemarken experimenteren onderzoekers namelijk met het maken van batterijen uit gewone kiezels, verzameld uit tuinen en van stranden. Deze innovatie kan niet alleen de kosten verlagen, maar ook de afhankelijkheid van zeldzame grondstoffen verminderen.
Naast energieoplossingen kijken we ook naar nieuwe producten die binnenkort op de markt komen. Een van deze producten is een innovatief schuim dat originele uitrustingsfabrikanten (OEM’s) kan helpen om onnodig gewicht van boten te elimineren, wat leidt tot betere prestaties en lager brandstofverbruik. Ook vermeldenswaardig is de lancering van Zerojet’s nieuwe elektrische buitenboordmotor met een lagere spanning, ideaal voor doe-het-zelf-enthousiastelingen en kleine bootbouwers. Het systeem vereist geen gespecialiseerde elektrische training, wat de toegankelijkheid voor installaties vergroot.
Tot slot bespreken we een opwindende ontwikkeling op het gebied van kledingtechnologie. Een nieuw merk werkt met natuurlijke suikeralcohol om kleding te maken die de drager tot wel 3°C kan afkoelen. Dit kan van grote waarde zijn voor nautische ondernemers die op zoek zijn naar comfortverbeteringen voor zowel bemanning als passagiers.
IBI Pulse. Blijf op de hoogte van deze en andere technologische doorbraken die de toekomst van de maritieme sector zullen vormgeven.